Saturday, December 11, 2010

Paip ABS vs PVC

Paip ABS vs Paip PVC

ABS pipe vs PVC Pipe






Ni la paip ABS yang aku pasang sendiri kat tandas rumah aku. Aku pasang sebab tertarik tengok masa melawat rumah kakak ipar aku kat KL. Sebelum ni aku pasang guna paip PVC, tapi yang ini lebih menarik dari segi warna dan ketahanan. Cuma kos lebih tinggi sikit berbanding paip PVC, tapi masih murah berbanding paip keluli.


Kebaikan paip ABS

  • Mudah dipasang
  • Kuat
  • tahan hakisan luaran dan dalaman
  • kalis api
  • Pengalir haba yang lemah (so air tak panas sangat)
  • Kos rendah
  • Tidak perlu penyelenggaraan

    Alatan yang digunakan dalam pemasangan paip ABS
Alatan dan kos yang diperlukan dalam pemasangan paip ABS.

           Alatan                                      Kos (kat area aku la)

1. Gam paip ABS                                 RM6.50
2. kepala paip                                       RM4.00
3. Paip-paip ABS                                  RM10.00
4. Gergaji kecil                                     RM2.00
5. White tape                                        RM0.60
6. Mata drill untuk jubin (6mm)      RM18.00
                                                                                     RM41.10

paip ni aku pasang dulu sebelum yang lain


mahal tapi cantik

Gam paip ABS

Mata drill untk tile sekali beli boleh pakai ulang2.





3 comments:

  1. paip abs memang kuat tetapi tak elastik,,senang pecah...elok lagi pvc

    ReplyDelete
  2. betul jugak tu sbb saya pun dah banyak kali guna pvc sebelum ni..cuma saya lebih suka abs sbb kuat, lebih tahan hakisan, cantik..skrg pun masih elok lagi..

    ReplyDelete
  3. mana lebih elok, paip abs atau poli hitam

    ReplyDelete